Voor iedereen die zich op het water begeeft of voornemens is om te gaan leren varen geldt dat de omgang met touwen of lijnen van primair belang is.

Scheepstouw kan gekocht worden in een mariene of ijzerhandel. Het kan synthetisch zijn zoals nylon en polypropyleen of natuurlijk zo als hennep. Of het kan een enkele vlecht of dubbele vlecht hebben. Vaak is het wit, gekleurd of veelkleurig zijn.

De omvang kan klein zijn (1/8 “diameter) of groot (2” dia.) Het is allemaal touw voor de boot met een verscheidenheid aan toepassingen, zodra het op de boot komt, wordt het een lijn. Dat is het enige verschil.

Bittere eind

Het einde van de lijn wordt vastgebonden aan iets op de boot , het dok wordt het ‘staande uiteinde’ genoemd en het vrije uiteinde van de lijn wordt het “bittere einde” genoemd. De lussen die de cirkelvormige opgerolde lijn op het dek liggen of aan een haak hangen, wordt een tros genoemd. Hoofdveiligheidsregel hierbij is dat je nooit in de bocht van een lijn moet gaan staan, dit is erg gevaarlijk.

Wanneer je de lijn gebruikt om de boot op het dok te binden, zijn er vaak “schoenplaatjes” op de boot om de lijnen te bevestigen. Schoenplaatjes hebben meestal een basis met 2 hoorns die uitstrekken zodat de lijn wordt ingepakt om de boot op haar plaats te houden.

De lijn kan zeer effectief zijn wanneer deze correct wordt vastgebonden. Gewoon de lijn inpakken zonder een vergrendelingshaak te maken, zal deze niet goed op de plaats houden. Docklijnen of veerlijnen kunnen worden gebruikt om de boot snel aan het dok te houden.

Veerlijnen voorkomen dat de boot naar voren of naar achteren gaat, terwijl docklijnen de boot lateraal op het dok houden.

Verschillende knopen

Bij het varen zijn knopen erg belangrijk en hebben ze verschillende toepassingen. Er zijn ook een paar veel voorkomende en nuttige knopen en een paar ingewikkelde knopen. De beste knopen zullen meestal snel vasthouden en een aanzienlijke belasting mogelijk maken, tegelijkertijd zullen ze daarom niet worden vastgedraaid, waardoor ze redelijk gemakkelijk los te maken zijn.

De bowline-knoop is misschien wel het nuttigst en universeel van alle maritieme knopen en ook nuttig op het land. Bijvoorbeeld voor het ophangen van spatborden of bumpers, op de boot wordt het toegepast ter bescherming bij de dokken of naast een ander vaartuig.

Kruidnagelhaken wordt toegepast om de boot aan de kade te houden. De paalsteek heeft een vaste strop aan het uiteinde waardoor de lijn niet kan glijden en meestal wordt dit gebruikt om het voorzeil te bevestigen.

Er wordt vaak de vergelijking gemaakt met een zwervend konijntje, Deze komt uit zijn hol en draait om de boom om vervolgens terug te keren naar zijn hol.

Ervaren watergebruikers kennen deze termen natuurlijk al lang. Voor diegenen die het varen in de praktijk willen brengen, maar nog niet goed weten hoe dat te doen is er goed nieuws. Het is gemakkelijk om een boot te huren in Friesland.

Je krijgt speciale instructies en je mag zelfs zonder vaarbewijs een jacht huren. Je weet dan al hoe je met de lijnen om te gaan.